CAMBODJA met kinderen + Siem Reap

Een vakantie naar Cambodja met kinderen, hoe is dat? Blogger Amber was in Cambodja en de omgeving van Siem Reap met kinderen en deelt haar ervaringen!

Daar zaten we dan, op Langkawi, een paradijselijk eiland aan de westkust van Maleisiƫ. In de stromende regen! En volgens het weerbericht zag het er niet naar uit dat het snel beter zou worden. Dus konden we toegeven aan ons ultieme guilty pleasure. En dat is op Skyscanner intoetsen: bestemming OVERAL!

Keuze voor Cambodja met kinderen

Zo onvoorbereid als wij vroeger met een rugzak het vliegtuig namen, zo heerlijk vind ik het nu om alles vooruit te plannen. Met vier kinderen is day ook best wel praktisch. Maar bij ons gaat er altijd wel iets mis tijdens een reis. We besluiten dat we naar een andere plek willen, of, zoals in Maleisiƫ, dat het weer tegenwerkt.

We hadden namelijk een weekje geboekt in het Sea Gypsy resort op een paradijselijk eiland aan de oostkust van Maleisiƫ. Maar zo relaxt en back to basic als dit zou moeten zijn was het helaas niet. Een week in de regen, met alleen de zee om in te spelen en geen Wifi voor onze tiener, sprak ons toch niet zo aan. Hoogstwaarschijnlijk zou iemand van de familie dit niet overleven.

• Local Hero Travel biedt privĆ©reizen naar Cambodja met kinderen, die je samenstelt met een Local Hero die Cambodja heel goed kent! Linh is de Local Hero en helpt je bij het samenstellen van een rondreis waarbij je cultuur, natuur en natuurlijk strand op een slimme manier combineert tot de Indochina reis van je leven.Ā Op deze korte add-on reis zie je zowel Phnom Penh als Siem Reap. Deze bestemming combineer je met Thailand of Vietnam!
Cambodja met gezin

Siem Reap met kinderen

Dus toetsten wij in: Georgetown ā€“ Overal. En daar kwamen prima tickets uit naar Cambodja. Met een klein beetje extra budget konden we een goede zes dagen naar Siem Reap met kinderen. Dit is het stadje in de buurt van alle geweldige tempels waaronder Ankor Wat.

Tegenover het hotel was een leuk restaurantje waar je op de grond kon zitten tijdens en het eten. Er stond vooral veel fried rice op het menu. Prima voor de kinderen. En de serveerster bleek Nederlands te willen leren, dus dat betekende gegarandeerd plezier. In diezelfde straat zaten nog meer kleine restaurantje waar je makkelijk binnen loopt.

Verwacht geen luxe of uitgebreide kaart, maar de basic rijstgerechten zijn altijd te vinden. Ook zat er een klein supermarktjes voor de nodige koekjes en chipjes voor onderweg.

Ankor Wat tempel – Cambodja met kinderen

Jeremie en ik konden niet wachten om de volgende dag zo veel mogelijk tempels te bezoeken. De tempels bezoek je het makkelijkst door een tuktuk te huren die je rondrijdt voor een vooraf afgesproken prijs (rond de 20 dollar voor een halve dag).  Daarnaast moet je een pas kopen. Dit kan voor 1 dag, 3 dagen of een week. Een dag leek ons veel te kort omdat we ook niet de hele dag tempels wilden bezoeken met de kinderen en een week leek ons te lang. Dus dus het werd een pas voor 3 dagen.

Onze tiener was al niet overtuigd van zijn zin in tempels en maakte dat ook duidelijk toen we er doorheen liepen. Hij had nergens zin in. De meiden vonden het wel spannend en wilden wel naar de verhalen luisteren die we in de gidsen lazen.

Siem Reap met kinderen

Het was duidelijk voor ons in Cambodja met kinderen: bezoek niet teveel tempels op een dag. Soms gingen wij alleen met Oceane en bleven Maxime en Lune achter bij de tuktuk bestuurder. Met hem communiceerden ze door middel van handgebaren en snoepjes. Als we niet te lang wegbleven was dat best te doen.

We spraken af in ieder geval 1 of 2 tempels samen te bezoeken en daarna mochten ze kiezen. Een gulden middenweg. De tempelcomplexen zijn geweldig om te zien en het zijn er zo veel dat je altijd wel een plek kunt vinden waar bijna geen toeristen zijn. De bekende Ankor Wat tempel mag je natuurlijk niet missen als je in dit gedeelte van Cambodja bent.

Bees Unlimited tour – Cambodja met kinderen

Op Facebook had ik een website gevonden van een Amerikaanse man die al jaren in Siem Reap woonde en die tours aanbod ver van de gebaande paden. Dat leek ons wel wat tijdens onze vakantie in Cambodja met het gezin. Dani van Bees Unlimited nam ons een hele dag op sleeptouw om het ā€˜echteā€™ Cambodja met kinderen te ontdekken. Er was een hangmat in de tuktuk zodat Oceane af en toe kon slapen en dat werkte perfect.

Om 7.00 werden we opgehaald om naar de lokale markt te gaan. We haalden direct een belachelijk grote stapels Cambodjaanse Riel om de hele dag mee te kunnen betalen.

Siem Reap met kinderen

In de dorpjes gebruikt niemand dollars, dus Riel waren het enige betaalmiddel. Voor 10 dollar hadden we de hele dag meer dan genoeg geld. Een schril contrast met alle dollars waarmee we de afgelopen dagen strooiden.

Voor de markt is een sterke maag vereist, want Cambodjanen eten alles wat beweegt, en verkopen dus ook alles wat beweegt. De kinderen mochten steeds raden wat het was en Maxime had zelfs de gevilde rat goed. Ondanks de vele (dode) dieren hebben we er heerlijk gegeten. Dani is vegetariƫr dus we wisten dat hij ons niet geks zou voorschotelen en van te voren hadden we afgesproken dat we geen dode hond wilden zien. We proefden lotusbloemen, verschillende soorten fruit, verse noodels en ook nog een goede koffie.

Van de gebaande paden tijdens onze vakantie in Siem Reap met kinderen

Daarna stapten we in de tuktuk en gingen letterlijk van de gebaande paden. Op weg naar afgelegen dorpjes, een basisschool, een tempel, en een heleboel verschillende mensen die vanuit hun huisje een bepaalde ambacht beoefenden. Het maken van noodels, vismanden, wierookstokjes rietsuikersnoepjes.

Dit was een hele bijzondere dag tijdens onze vakantie in Camodja die ook op de kinderen heel veel indruk heeft gemaakt. Dit leven is zo anders dan wat zij kennen, dat maakte wel indruk.

Oorlog

Natuurlijk zit er ook een donkere kant aan Cambodja. De oorlog was vreselijk en je ziet overal de sporen, mensen hebben helaas vaak zeer zichtbare oorlogsblessures. Ze missen benen, armen ogen of handen. Best confronterend en je kunt er dan ook niet omheen de kinderen iets uit te leggen over wat er in dit land gebeurd is.

We bezochten het oorlogsmuseum in Cambodja met kinderen en ook Dani vertelde ons behoorlijk wat over het leven in Cambodja. De oudste twee waren behoorlijk onder de indruk en Maxime was ook best verdrietig voor iedereen in dit prachtige land.

Terugblik op Siem Reap met kinderen

ā€™s Avonds op de markt proefden we nog een aantal insecten, eigenlijk keken wij toe terwijl de kinderen proefden, en de volgende dag konden we nog wat tempels bezoeken. En toen was het tijd om terug te vliegen naar Singapore. Vanuit daar zouden we een paar dagen later weer naar Amsterdam gaan.

Cambodja is een prachtige plek met een geweldige, maar ook ingewikkelde geschiedenis. Naast Siem Reap is er nog zo veel meer moois te zien dat we zeker nog een keer terug komen.

Praktische tips Cambodja met kinderen

In Cambodja betaal je als toerist met dollars en de locals betalen met de Cambodjaanse Riel. Bij kleine standjes langs de straat moet je dus wat Cambodjaans geld op zak hebben, omdat je anders niet kan betalen.

De dollar is echter gebruikelijker voor toeristen en dit maakt Cambodja ook een duur land. Alles kost minstens 1 dollar. Denk aan een zegening door een monnik en een fooi voor het een of ander. En omdat een dollar ongeveer een euro is valt het eerst niet op hoeveel geld je uitgeeft. Totdat je je realiseert dat de dollars werkelijk uit je zak vliegen en het in Riel allemaal stukken goedkoper is.

Meer lezen na dit artikel over Siem Reap met kinderen?

Cambodja kindvriendelijk overnachten

Inhoudsopgave

Lees ook op Reistipsmetkids

Sallandse Heuvelrug met kinderen | 10x uitjes

Naar de Sallandse Heuvelrug met kinderen? Onlangs waren wij een weekend in dit gebied...

Achterhoek met kinderen | 9x Uitjes & vakanties

Wat er te doen is in de Achterhoek met kinderen? Dit is een veelzijdige...

Treinbestemming Frankrijk met kinderen | 5x Tips

Op vakantie met de trein naar Frankrijk en zoek je een leuke bestemming die...

Net over de grens in Duitsland met kids |...

Net over de grens in Duitsland zijn er voor kinderen veel leuke activiteiten te...

Vakantiebestemming met baby – 7 Tips

Op zoek naar een vakantiebestemming met baby? Die eerste vakantie met baby is heel...

Vakantie met kinderen | 35 Leukste vakantiebestemmingen

Op vakantie met kinderen en je zoekt de mooiste vakantiebestemming? Veel gezinnen vragen zich...